دانشکده مدیریت کشاورزی  

نشست تخصصی با بخش‌های آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان


(نشست تخصصی)

بررسی زمینه­ ها، پتانسیل ­ها و سازوکارهای تعامل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بخش­های آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان

مناسبت: هفته پژوهش

دبیر نشست: دکتر شهرام محمدزاده و دکتر احمد عابدی سروستانی

محل و زمان برگزاری: سالن توحید دانشکده تولید گیاهی؛ 11 آذرماه 1402؛ ساعت 12-10

با حضور: آقای دکتر خدایار همتی مدیر محترم ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، آقایان دکتر محمدرضا محبوبی آقای دکتر غلامحسین عبداله زاده اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، خانم مهندس سلطانعلیان مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی به همراه روسای واحدهای تابعه، آقای مهندس حسین­ پور معاون آموزشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، خانم دکتر قاضی مقدم، آقای مهندس تیموری و خانم مهندس دستجردی.

در ابتدای جلسه آقای دکتر عابدی مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی ضمن خوشامدگویی به معرفی اعضاء و اهداف نشست پرداختند. سپس آقای دکتر همتی ضمن بیان اهمیت ارتباط دانشگاه و اجرا، خواستار تعامل، همسویی و هم ­افزایی مدیریت ترویج، دانشگاه، نمایندگان جامعه کشاورزان و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و تشکیل جلسات مستمر فی مابین شدند. در ادامه آقای مهندس حسین ­پور ضمن تشریح ساختار معاونت آموزشی مرکز تحقیقات کشاورزی بیان داشتند که اعضای هیات علمی علاقمند می ­توانند در زمینه آموزش کارکنان، آموزش بهره­ برداران و آموزش ­های رسمی مهارتی با این معاونت همکاری نمایند. سرکارخانم مهندس سلطانعلیان، ضمن استقبال از ایده تعامل دانشگاه با بخش ترویج ابراز امیدواری کردند که پایان­ نامه ­های دانشگاه به سمت نیازهای اعلام شده از طرف مدیریت ترویج سوق یابد که مستقیماً با کشاورزان در شرایط متنوع اقلیمی و عمدتاً خرده­ مالکی با کشت محصولات متنوع در سطح استان در ارتباط می باشند. ایشان در ادامه بیان داشتند همکاری مشترک کارشناسان ترویج، محققان، اساتید دانشگاه در مورد طرح­های بخش اجرا به نفع کشاورزان و استان خواهد بود و مدیریت ترویج می ­تواند شرایط حضور اساتید در این پروژه ­ها را فراهم کند. سپس آقای دکتر محمدزاده بر اساس نتایج طرح­ پژوهشی خود درباره "بررسی تمایل اعضای هیات علمی دانشکده­ های ­کشاورزی و منابع طبیعی برای مشارکت در فعالیت های ترویجی" ضمن اشاره به تاریخچه و تجربیات ترویج دانشگاهی در سایر کشورها بیان کردند اعضای هیات علمی دانشگاه می ­توانند در بستر فعالیت­ های آموزشی سازمان جهادکشاورزی از جمله مزارع نوآور، مدارس مزرعه­ ای، سایت­ های الگویی، برنامه ­های تلویزیونی برکت، سامانه آموزشی شاک و همچنین تهیه و ویراستاری نشریات چاپی و دیجیتالی ترویجی مشارکت داشته باشند. به علاوه از بستر کلینیک آموزشی ترویجی دانشگاه می ­توان مستقیماً به کشاورزان مشاوره­ خصوصی ارایه و همچنین برخی از پایان نامه ­ها و طرح­های پژوهشی در قالب پژوهش­های مزرعه ­ای، طرح­های تحقیقی-ترویجی و توسعه مشارکتی تکنولوژی (PTD) در بخشی از مزارع کشاورزان و با مشارکت آنان قابل انجام است و در این راستا پیشنهاد می ­شود فعالیت­ های ترویجی اساتید به صورت داوطلبانه و بدون اجبار بوده و انگیزه ­های مادی و معنوی از جمله اختصاص حق الزحمه و مواردی مانند حق فعالیت های ترویجی در حکم کارگزینی آنها با تصویب هیات امناء، تعریف و بر آن اساس بخشی از موظفی آموزشی اساتید به فعالیت­های ترویجی اختصاص یابد. ضمناً دانشگاه می­ تواند نتایج پایان ­نامه ­ها، رساله ­ها و طرح­های پژوهشی را به صورت محصول ­محور و کاربردی در سایت دانشگاه منتشر نماید. در ادامه بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مطرح شده در نشست انجام پذیرفت و با پیشنهاد همکاران مدیریت ترویج سازمان جهادکشاورزی مقرر گردید نشست­ های دیگری در این راستا برگزار گردد.



 تاریخ ارسال خبر :   17 آذر 1402 - 12:08    |     تعداد بازدید :   158
 ارسال کننده :   عابدی    |      کد خبر :   17310
تصاویر مرتبط دیگری برای این خبر ثبت نشده است .
      17 آذر 1402 - 12:08    |    کد خبر : 17310